Statement of the Mission of the President of Ukraine in the Autonomous Republic of Crimea on the so-called “voting” in the temporarily occupied territory for amendments to the Constitution of the Russian Federation.
It has long been a rule for the permanent authorities in the Russian Federation to cover up their crimes with referendums, shifting the responsibility for such crimes from the country’s political elite to the “people”. In 2014, we saw how a military operation was conducted and Ukrainian Crimea was occupied under the guise of a “referendum”.
The nationwide vote on amendments to the Constitution of the Russian Federation to legitimize the continuation of the Russian President’s rule lasted until July 1, 2020. And although everyone already understood that the Kremlin knew the desired outcome before the vote started, during the week of June 25, 2020, Russians voted at polling stations, in yards, from cars; with Russian documents and Soviet-style passports.
However, we would like to leave the issue of defending the Russian Constitution to Russian citizens and draw attention to the inclusion of the territory of the temporarily occupied Crimean peninsula in the all-Russian vote. Holding a vote on amendments to the Constitution of the Russian Federation in the temporarily occupied territory of Ukraine in the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol by the occupying power is illegal from the point of view of international law, because the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol are integral parts of the territory of Ukraine and the Russian Federation as an occupying power has no sovereignty over them.
“Any ‘results’ of such voting on the temporarily occupied territory of Ukraine will not be considered legitimate by either Ukraine or the international community. The provisions of the Constitution of the Russian Federation stating that actions aimed at alienating a part of the territory of the Russian Federation, as well as calls for such actions, are not allowed, have no legal significance in relation to the temporarily occupied territory of the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol, as they are integral parts of the territory of Ukraine, not parts of the territory of the Russian Federation. From the point of view of international law, its basic principles, the UN Charter, the Russian Federation is not the sovereign of the territory of the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol and, accordingly, the so-called “incorporation” of this territory into the Russian Federation is illegal and has no legal consequences,” commented Anton Korynevych, Representative of the President of Ukraine in the Autonomous Republic of Crimea.
It should be reminded that the UN General Assembly in its resolution 68/262 “Territorial integrity of Ukraine”, adopted on March 27, 2014, called on all states, international organizations and specialized agencies not to recognize any changes in the status of the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol on the basis of the so-called “referendum” held on March 16, 2014, and to refrain from any action or steps that could be construed as recognizing any such changed status
До 1 липня 2020 року тривало загальноросійське голосування щодо внесення змін до Конституції Російської Федерації для легітимації продовження правління президента РФ. І хоч до старту голосування всі вже розуміли, що в Кремлі знають необхідний результат, впродовж тижня, з 25 червня 2020 року росіяни голосували на виборчих дільницях, у дворах, з машин; з російськими документами і за паспортами радянського зразка.
Але ми б хотіли залишити питання захисту Конституції РФ російським громадянам і звернути увагу на включення до загальноросійського голосування території тимчасово окупованого Кримського півострова. Проведення державою-окупантом голосування за поправки до Конституції РФ на тимчасово окупованій території України в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі є неправомірним з точки зору міжнародного права, адже АР Крим та місто Севастополь – це невід’ємні складові частини території України і РФ як держава-окупант не має суверенітету над ними.
“Будь-які «результати» проведення такого голосування на тимчасово окупованій території України не вважатимуться легітимними ані Україною, ані міжнародним співтовариством. Закріплення в Конституції РФ положень про те, що дії, направлені на відчуження частини території РФ, а також заклики до таких дій не допускаються, не мають жодного юридичного значення щодо тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, оскільки вони є невід’ємними складовими частинами території України, а не частинами території РФ. З точки зору міжнародного права, його основних принципів, Статуту ООН РФ не є сувереном території АР Крим та м. Севастополя і, відповідно, так зване «включення» цієї території до складу РФ є неправомірним і не має жодних юридичних наслідків” – коментує ситуацію Представник Президента України в АР Крим Anton Korynevych.
Нагадаємо, що Генеральна Асамблея ООН у резолюції 68/262 «Територіальна цілісність України», прийнятій 27 березня 2014 року, закликала всі держави, міжнародні організації та спеціалізовані установи не визнавати будь-які зміни статусу Автономної Республіки Крим та міста Севастополя на основі так званого «референдуму», проведеного 16 березня 2014 року, і утримуватися від будь-яких дій або кроків, які можна було б тлумачити як визнання будь-якого такого зміненого статусу