Представництвом на постійній основі здійснюється моніторинг даних обласних державних адміністрацій з питання забезпечення прав та свобод внутрішньо переміщених осіб.
Підтримка та соціальна адаптація, задоволення життєво необхідних потреб, сприяння реалізації та відновленню прав кримчан, які мешкають на материковій частині України – головні питання, які вирішують органи державної влади на місцях.
З початку анексії Кримського півострову станом на 01 серпня 2017 року обласні державні адміністрації отримали загалом 91811 звернень/16071 надійшло за сім місяців поточного року. Серед проблем, які порушують громадяни, найбільшу частку складають питання поновлення та отримання документів визначеного законодавством України зразка територіальними підрозділами Державної міграційної служби України; отримання довідки внутрішньо переміщеної особи; соціальної допомоги; працевлаштування; здобуття освіти.
Одне з головних питань, яке турбує мешканців Криму та внутрішньо переміщених осіб з початку окупації – отримання міграційних послуг (70,9 відсотків від загальної кількості, або 65062 звернення, із них 11674 надійшло за сім місяців поточного року).
За оперативною інформацією Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області, з початку анексії Кримського півострову за отриманням адміністративних послуг у прикордонному регіоні звернулось 53160 (або 80,6 відсотків від загальної кількості по Україні) кримчан, із них 9412 – за сім місяців поточного року, 1652 – у липні. Найбільша кількість звернень стосується: оформлення, видачі або обміну паспорта громадянина України для виїзду за кордон (33082 звернення/5951 за сім місяців поточного року та 1250 – у липні); вклеювання до паспорта громадянина України фотокартки по досягненню громадянином 25- та 45-річного віку (11586 звернень/1807 за сім місяців поточного року та 205 у липні); оформлення, видачі або обміну паспорта громадянина України (3287 звернень/85 у січні – липні); видачі документу у вигляді ID-картки (1328 звернень/1106 за сім місяців поточного року та 197 у липні).
У 2017 році до інших регіонів з міграційних питань звернулось 2262 громадянина. Найбільше – до ДМС у Дніпропетровській області – 878, у Запорізькій – 622, у Миколаївській – 211, у Львівській – 193, у Житомирській – 101.
Другим за питомою вагою є питання оформлення різних видів соціальних виплат. У поточному році з питання надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, звернулось 1009 осіб, з питань пенсійного забезпечення – 98 громадян. За довідками про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб звернулось 1582 кримчанина.
Значна увага обласними державними адміністраціями приділяється вирішенню питань, пов’язаних з освітньою галуззю. Так, з початку анексії Кримського півострову надійшло 4261 звернення/375 у січні-липні з питань влаштування дітей до дошкільних навчальних закладів, загальноосвітніх шкіл щодо навчання дистанційно, за екстернатною формою, стосовно отримання документа українського зразка про середню освіту, здобуття професійно-технічної та вищої освіти.
Усіма медичними, лікувально-профілактичними закладами надається кваліфікована допомога з госпіталізації, взяття на медичний облік, проведення профілактичних медоглядів, щеплення, флюорографії внутрішньо переміщених осіб. При реєстрації у медичних закладах переселенці забезпечуються медикаментами на пільгових умовах. Так, у поточному році до медичних закладів України звернулось 937 внутрішньо переміщених громадян.
З інших питань, в тому числі отримання житла, земельних ділянок під індивідуальне житлове будівництво, отримання матеріальної та гуманітарної допомоги до обласних державних адміністрацій звернулось 12425 осіб, із них 223 за сім місяців поточного року.
Значна кількість громадян України, які переселилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь, звертається з метою отримання соціальних послуг у працевлаштуванні.
Так, за період з 1 жовтня 2014 року по 01 липня 2017 року за сприянням в пошуку роботи до територіальних центрів державної служби зайнятості України звернулось 2059 кримчан (224 у поточному році). Із них статус зареєстрованого безробітного отримало 1606 осіб (143 у 2017 році).
757 громадян, які перемістилися з тимчасово окупованої території Кримського півострова працевлаштовані (111 у 2017 році), 225 залучались до громадських та інших робіт тимчасового характеру (27 у 2017 році), 260 були охоплені професійним навчанням, перенавчанням та курсами підвищенням кваліфікації (35 у 2017 році), 137 залишаються у статусі безробітного і продовжують отримувати послуги державної служби зайнятості.
Найбільший притік переселенців, які шукають роботу, зареєстровано у Києві (282 особи), у Львівській (218 осіб), у Херсонській (146 осіб), Київській (131 особа), Дніпропетровській (125 осіб), Миколаївській (112 осіб) областях.
Значна кількість внутрішньо переміщених осіб-кримчан працевлаштована у місті Києві (106), Львівській (81), Херсонській (46), Київській (46), Дніпропетровській (40), Вінницькій (38), Миколаївській (38), Запорізькій (33) областях.
З початку відновлення діяльності Представництва Президента України в АРК у місті Херсоні, станом на 01 серпня 2017 року, за правовою допомогою звернулися 4370 громадян, за зверненнями яких розглянуто і вирішено 5798 питань, із них 2552 у 2016 році, 1452 – за сім місяців 2017 року.
Результати аналізу звернень за проблематикою свідчать, що найбільше кримчан хвилювали питання міграційної політики, що склало 1783 звернення, або 30,6 відсотків від загальної кількості розглянутих. Другим за питомою вагою є надання правової допомоги з отримання актів цивільного стану державного зразка – 1274 (22 відсотки). Питання перетину адміністративного кордону між тимчасово окупованою територією АРК та материковою частиною України – 1204 (20,8 відсотків); отримання освітніх послуг – 387 (6,7 відсотка); отримання довідки ВПО – 167 (2,9 відсотків), оформлення спадщини, що знаходиться на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим згідно чинного законодавства України – 124 (2,1 відсотка).
Актуальними лишаються питання виплати соціальної допомоги, отримання депозитних вкладів, працевлаштування, медичного обслуговування, тимчасового місця проживання та інше, що сумарно становить 859 звернень, або 14,9 відсотків.