2 грудня 2020 року заступниці Постійного Представника Президента України в АР Крим Дар’я Свиридова та Таміла Ташева взяли участь у спільних комітетських слуханнях Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва та за участі Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки і Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом “Застосування, реалізація і моніторинг спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)”
03.12.2020
Публікуємо основні тези виступу у блоці “Питання розширення переліку підстав та принципів для застосування санкцій, а також видів санкцій”
ПРОБЛЕМА: Санкційна політика та законодавство України потребує суттєвого вдосконалення. Ефективність застосовуваних санкцій України на даний час не перевіряється та відповідні результати не фіксуються
РІШЕННЯ: Має бути змінено філософію санкційного законодавства, визначено сенс та зміст санкцій, мети їх застосування у кожному випадку, порядок прийняття рішень та механізмів їх реалізації. Проведення моніторингу ефективності санкцій для розуміння рівня реального впливу застосованих санкцій на державу-агресора, збитків яких зазнає Україна, тощо. Застосування санкцій є не покаранням, а механізмом тиску для досягнення мети, іншими словами особа, щодо якої застосовані санкції має розуміти, що саме необхідно зробити/від яких дій втриматись аби таки обмежувальні заходи могли бути зняті.
ПРОБЛЕМА: Відсутність системи та механізму моніторингу ефективності застосовуваних санкцій, а також відповідальності за порушення санкційного режиму. Це дискредитує державну санкційну політику, робить її неефективною, ускладнює можливість залучення міжнародно-правової допомоги у відповідних випадках.
РІШЕННЯ: Законодавче регулювання питання щодо системного моніторингу та оцінки ефективності застосовуваних санкцій, а також визначення та закріплення в законодавстві мір та порядку притягнення до відповідальності за порушення вимог санкційного режиму (зокрема, в парламенті вже є зареєстрований проєкт Закону України № 4002 від 01.09.2020, що може бути підтриманий за умови його доопрацювання до другого читання).
ПРОБЛЕМА: Відсутність чіткого переліку необхідних ідентифікаційних (персональних) даних осіб для застосування спеціальних обмежувальних заходів (санкцій) може призвести до помилково застосування їх до іншої особи, так і для можливості оскарження вже застосованих обмежень
РІШЕННЯ: нормативно-правове визначення чіткого переліку необхідних ідентифікаційних (персональних) даних осіб для застосування спеціальних обмежувальних заходів (санкцій) та умов для можливих винятків щодо відповідних вимог (наприклад щодо осіб, відомості про яких засекречені державою-агресором, як то співробітників ФСБ, ГРУ тощо).
ПРОБЛЕМА: Відсутність системного взаємозв’язку між ініціаторами санкцій призводить до випадків, коли подання щодо включення до санкційних списків одних і тих же осіб подається одразу кількома ініціаторами санкцій. Значні проміжки у часі між поданням ініціаторами санкцій пропозицій та затвердженням РНБОУ фінального санкційного списку
РІШЕННЯ: Перегляд підходу щодо процедур ініціювання санкцій. Налагодження системного взаємозв’язку між РНБОУ та уповноваженими суб’єктами подання пропозицій щодо результатів внесення відповідних юридичних та фізичних осіб, до яких пропонується застосування санкцій, у фінальні санкційні списки задля затвердження рішеннями РНБОУ.
ПРОБЛЕМА: Відсутність правових підстав для створення та ведення публічного Єдиного реєстру спеціальних обмежувальних заходів (санкцій) створює низку проблем: незручність верифікації осіб на предмет їх наявності/відсутності в санкційних списках; механічне перенесення зі старих санкційних списків ряду неактуальних осіб (наприклад, померлих фізичних осіб) у нові списки; помилкове (людський чинник) або навмисне невключення (корупційний чинник) осіб тощо.
РІШЕННЯ: Визначення правових підстав для створення та ведення публічного Єдиного реєстру спеціальних обмежувальних заходів (санкцій)
ПРОБЛЕМА: Відсутність правових та організаційних засад здійснення заходів щодо імплементації міжнародних санкцій, запроваджених міжнародними організаціями, іноземними партнерами (Радою Безпеки ООН, ПАРЄ та іншими).
РІШЕННЯ: Розробка правових та організаційних засад здійснення заходів щодо імплементації міжнародних санкцій, запроваджених міжнародними організаціями сприятиме посиленню консолідованої позиції міжнародного співтовариства щодо спільного застосування санкцій до відповідних осіб. Посилить позиції України під час перемовин з країнами-партнерами щодо запровадження нових та/чи продовження дії раніше введених санкцій в зв’язку зі збройною агресією РФ проти України.