❗️Він має важливе значення, оскільки Україна вже понад сім років перебуває у стані міжнародного збройного конфлікту з Російською Федерацією, а Кримінальний кодекс України досі не передбачав кримінальної відповідальності за злочини проти людяності, статті Кримінального кодексу, що передбачали відповідальність за воєнні злочини, були бланкетними (стаття 438 Кримінального кодексу) або ж містилися у різних розділах кодексу. Ці прогалини були зумовлені тим, що положення кримінального законодавства України системно не узгоджувалися із сучасним міжнародним правом і тенденціями його імплементації у національні правові системи в аспекті кримінальної відповідальності за міжнародні злочини.
🖊Прийнятий Закон передбачає імплементацію положень міжнародного кримінального і гуманітарного права щодо кримінально-правового переслідування за міжнародні злочини (геноцид, злочин агресії, злочини проти людяності та воєнні злочини) та спрямований на забезпечення виконання міжнародних зобов’язань щодо запобігання юридичній та фактичній безкарності за вчинення таких злочинів, зокрема:
☑доповнення ст. 8 Кримінального кодексу України новою частиною, якою запроваджується принцип універсальної юрисдикції щодо злочину агресії, геноциду, злочинів проти людяності та воєнних злочинів;
☑доповнення Кримінального кодексу розділом VII «Особливості кримінальної відповідальності військових командирів, інших осіб, які фактично діють як військові командири, та інших начальників за окремі злочини підлеглих їм осіб» та новою статтею 311, якою передбачено особливості кримінальної відповідальності військових командирів, інших осіб, що фактично діють як військові командири, та інших начальників за відповідні міжнародні злочини;
☑внесення змін до ст. ст. 44 («Правові підстави та порядок звільнення від кримінальної відповідальності»), 49 («Звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку із закінченням строків давності»), 68 («Призначення покарання за незакінчений злочин та за злочин, вчинений у співучасті»), 69 («Призначення більш м’якого покарання, ніж передбачено законом»), 74 («Звільнення від покарання та його відбування»), 80 («Звільнення від відбування покарання у зв’язку із закінченням строків давності виконання обвинувального вироку») Кримінального кодексу України для встановлення норм про особливості кримінальної відповідальності за агресію, геноцид, злочини проти людяності та воєнні злочини;
☑виключення із Кримінального кодексу України ст. 432 «Мародерство», 433 «Насильство над населенням у районі воєнних дій», 435 «Незаконне використання символіки Червоного Хреста, Червоного Півмісяця, Червоного Кристала та зловживання нею»;
☑у Розділі XX Особливої частини Кримінального кодексу встановлено особливості кримінальної відповідальності за злочини проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.
▶️“Верховна Рада України прийняла проєкт закону № 2689 про належну імплементацію норм міжнародного гуманітарного та міжнародного кримінального права до деяких законодавчих актів, зокрема до Кримінального кодексу України.
Серед іншого нарешті Україна матиме у Кримінальному кодексі статтю про злочини проти людяності та належний каталог воєнних злочинів. Кримінальний кодекс України став пристосованим до ситуації збройного конфлікту та тимчасової окупації. Це важливий крок на шляху встановлення правосуддя для Криму і Донбасу, належного притягнення до відповідальності осіб, які вчинили воєнні злочини та злочини проти людяності.
Дякую всім колегам, які на різних етапах і у різних якостях брали участь у цьому процесі. Радий бути серед авторів цього законопроєкту” – прокоментував прийняття Закону Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим Антон Кориневич, один із авторів законопроєкту.
