Свій виступ Антон Кориневич присвятив темі корінних народів України.
“Тематика корінних народів та національних спільнот перегукується, та є дуже важливою в контексті різних національностей в нашій державі, які всі разом, незалежно від походження, формують єдину українську політичну націю. В праві окремо існує категорія, яка називається “корінний народ” і, відповідно, відповідники українського словосполучення “корінний народ” існують в англійській, французькій та безумовно в інших мовах, які використовуються у міжнародному просторі. Корінний народ – це окрема правова категорія, яка говорить про те, що є певний народ, який історично впродовж століть, можливо тисячоліть, проживає на певній території, має особливий зв’язок з цією територією, складає меншість у державі й не має іншого державного утворення поза межами материнської держави. Таким чином, це є суттєва відмінність корінного народу від національної меншини, оскільки національні меншини, наприклад угорці чи росіяни, мають свої національні держави за межами України. Відповідно, будь-який аргумент Російської Федерації про те, що росіяни є корінним народом України, просто навіть не можна коментувати з точки зору юридичної чи з точки зору діяльності державних органів, тому, що це просто нікчемна теза”. – зазначив Антон Кориневич у своєму виступі.Також, Антон Кориневич акцентував: “18 травня, якраз у день, коли ми згадували жертв геноциду кримськотатарського народу, Президент України Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради як невідкладний проєкт закону України “Про корінні народи України” і вже 1 липня Верховна Рада України конституційною більшістю прийняла цей закон. Він важливий тому, що фіксує, що в нашій державі проживають три корінні народи: кримські татари, караїми і кримчаки, які не мають іншої історичної батьківщини крім Кримського півострова. І, звичайно, що регулювання і закріплення їхніх прав є особливо важливими в контексті тимчасової окупації Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, коли щодо представників корінного кримськотатарського народу вчиняються масові воєнні злочини, злочини проти людяності, незаконні затримання, незаконні обшуки, незаконні арешти й просто страшні строки видають окупаційні так звані “суди”, суди Російської Федерації, по суті ні за що, за те що людина просто читає певну книгу чи має певне вірування релігійне. 15, 17, 19 і більше років, дуже часто суворого режиму… Цей закон є рамковим, але він говорить про те, що ці корінні народи мають права, які держава визнає.
Це культурні, мовні, інформаційні права, зокрема можливість мати свої ЗМІ, і, що дуже важливо, це можливість мати свої представницькі органи, які мають законні, правомірні підстави взаємодіяти з державними органами. У представницьких органів виходить такий спеціальний статус, який дає їм можливість вести діалог щодо прав корінних народів з органами державної влади України.Безумовно, це важливий крок вперед, який говорить не лише про те, що Україна визнає права корінних народів та визнає корінні народи як такі, а й визнає представницькі органи і дає їм можливість представляти інтереси корінних народів у відносинах з органами державної влади України. Цим законом ми дуже сильно просунулися у тому, що ми називаємо внутрішнім треком, внутрішнім напрямом роботи по деокупації та реінтеграції Криму.
Ми дуже часто говорили про резолюції міжнародних організацій, заяви іноземних держав, їх парламентів, урядів, а разом з тим ми мали небагато наших внутрішньодержавних сильних позиційних рішень, які стосуються тимчасової окупації Автономної Республіки Крим та м. Севастополя і, відповідно, корінних народів, які там проживають. Я думаю, що за останній час, особливо за останній рік, у нас є два дуже важливі напрацювання, які вже по суті стали частиною законодавства.Це прийняття Стратегії деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя і, відповідно, Закон України “Про корінні народи України”, який набуде чинності, коли його підпише Глава держави та він буде опублікований. Я думаю, що це історичне рішення, на яке, як держава чекала 30 років, так і корінні народи так само чекали 30 років.
Держава тим самим показує свою зрілість, сталість, спроможність, показує, що вона може належним чином врегульовувати такі важливі матерії і такі важливі моменти.”
Участь у дискусії “Закон про національні спільноти України” також взяли:
🔹Василь Боднар, заступник міністра закордонних справ України
🔸Дмитро Лубінець, голова Комітету ВРУ з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин
🔹Анастасія Гудима, директорка координаційного центру мовлення для національних меншин Національної суспільної телерадіокомпанії України
🎤Модератор: Севгіль Мусаєва, головна редакторка видання “Українська правда”.
Детальніше про Всеукраїнський форум “Україна 30” можна дізнатися на сайті: https://ukraine30.com/