“Ми, як команда Представництва, команда яка у вертикалі Президента України працює над комплексом питань пов‘язаних з Кримом, поставили для себе ряд пріоритетних завдань, зокрема, посилення інституційної спроможності Представництва, розробку і затвердження Стратегії деокупації та реінтеграції Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, роботу по внутрішньому треку Кримської платформи та, звісно, захист і реалізацію прав корінних народів України, зокрема, кримських татар.
Можу впевнено говорити, що за останні 2 роки вдалось багато зробити у роботі по Криму, щодо питань кримських татар, наприклад: Указ про День спротиву окупації 26 лютого; Указ про встановлення державними святами мусульманських свят Рамазан байрам і Курбан байрам, що дуже важливо для всієї мусульманської спільноти України і її найбільшої – кримських татар; Указ від 26 лютого про розвиток кримськотатарської мови на 2022-2032 роки та затвердження абетки кримськотатарської мови на основі латинської графіки, і зрештою те, що чекали дуже довго – Закон “Про корінні народи України” внесений Президентом і проголосований в парламенті, і який невдовзі, ми переконані, буде підписаний Президентом.
Власне ухвалення закону є одним з виконаних завдань в рамках Стратегії деокупації, адже захист культурних, релігійних соціальних прав корінних народів, зокрема кримських татар, є одним з її завдань; в очікуваних результатах Стратегії деокупації є і відновлення прав кримських татар. Власне це відновлення історичної справедливості, стосовно кримських татар, інших корінних народів.
Стратегія деокупації, має рамковий характер, зараз центральні органи виконавчої влади працюють над планом заходів на її виконання. Для нас дуже важливо наповнити її дуже конкретним змістом.
Розуміємо важливість захисту прав кримськотатарського народу та інших корінних народів в контексті деокупації. Бачимо це і по реакції росіян на ці законодавчі ініціативи.
Мене часто запитували чому така реакція? – причин багато, одна з них – роль корінних народів у деокупації. Якщо уважно подивимось Декларацію ООН “Про права корінних народів”, то у статті 30 Декларації зазначено: “військова діяльність на землях чи територіях корінних народів не проводиться, за виключенням випадків, коли її проведення виправдане наявністю відповідних державних інтересів або по її відношенню наявні іншим чином вільно висловлена згода або прохання з боку відповідних корінних народів”.
Росія, окуповуючи Кримський півострів, відповідними нормами знехтувала та продовжує нехтувати зараз.
Ми розуміємо, що законом точно не поставлена крапка, а лише кома перед продовженням подальшої роботи у всіх сферах. Наприклад, спікер на попередній панелі пан Красовицький сказав, що останнім часом лише 2 книги випущені кримськотатарською мовою по 600 примірників; жодної кримськотатарської бібліотеки в нас не відкрито, тому дуже важливо щоб в рамках плану заходів на виконання Стратегії деокупації та Закону “Про корінні народи України” ми такі речі включили і почали виправляти ситуацію.
Держава має визнавати, що багато часу втрачено, але зараз ми маємо докладати більше зусиль, і ми бачимо політичну волю з відповідних питань” – зазначила Таміла Ташева у своєму виступі.
Участь у дискусії “Корінні народи” також взяли:
🔹Снавер Сейтхалілєв, заступник міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України;
🔸Любомира Мандзій, заступниця міністра освіти і науки України;
🔹Рефат Чубаров, голова Меджлісу кримськотатарського народу;
🔸Максим Ткаченко, перший заступник голови Комітету ВРУ з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій;
🎤Модератор: Юлія Тищенко, експертка Національного інституту стратегічних досліджень.
Детальніше про Всеукраїнський форум “Україна 30” можна дізнатися на сайті: https://ukraine30.com/