У зв’язку з прийняттям закону України 18 січня 2018 р. № 2268-VІІІ “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях” змінено окремі правові механізми щодо тимчасово окупованого Криму та жертв його окупації.
Закон відзначає, що збройна агресія РФ розпочалася з неоголошених і прихованих вторгнень на територію України підрозділів збройних сил та інших силових відомств РФ, а також шляхом організації та підтримки терористичної діяльності. Визначається, що РФ чинить злочин агресії проти України та здійснює тимчасову окупацію частини її території (включаючи Крим) за допомогою збройних формувань РФ, а також за допомогою окупаційної адміністрації РФ, яку складають її державні органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та підконтрольні РФ самопроголошені органи, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України.
Закон констатує, що дії РФ на території окремих районів Донецької та Луганської областей, АРК та міста Севастополя грубо порушують принципи та норми міжнародного права, зокрема шляхом: продовження практики протиправного затримання і утримання громадян України на тимчасово окупованих територіях, їх незаконного вивезення та утримання на території РФ ; намагань поширити російське законодавство, у тому числі податкове, на території АРК та м. Севастополя, висування незаконних вимог щодо перереєстрації підприємств та стягнення коштів на користь окупаційної адміністрації РФ, в АРК та м. Севастополі; запровадження російського рубля як єдиної валюти на території АРК та м. Севастополя; свавільного застосування російських освітніх стандартів у навчальних закладах, запровадження на підприємствах в АРК та м. Севастополі “зовнішнього управління” та визнання незаконних ідентифікаційних документів та реєстраційних знаків транспортних засобів на території АРК та м. Севастополя; організації та здійснення насильницьких зникнень, катувань, нелюдського поводження або покарання, позасудових страт стосовно цивільного населення, українських військовослужбовців та заручників.
Особливості правового режиму на території АРК та м. Севастополя й надалі визначатимуться Законом України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України”, водночас до тимчасово окупованої території України в АРК та м. Севастополі законом № 2268-VІІІ додатково віднесено надра під сухопутною територією АРК та м. Севастополя, внутрішніми водами України цих територій, надра під внутрішніми морськими водами та територіальним морем України навколо Кримського півострова.
За ст. 10 закону України № 2268-VІІІ у разі розширення збройної агресії Російської Федерації за межі АРК та м. Севастополя для її відсічі і стримування в будь-який час і на будь-якій частині території України залучаються і використовуються сили та засоби, залучені Генеральним штабом Збройних Сил України за погодженням з відповідними керівниками. Ці сили та засоби можуть належати до Збройних Сил України, СБУ, Держспецзв’язку, Нацгвардії, ДПС України, УДО України, Держспецслужби транспорту, правоохоронних органів спецпризначення, МВС та Нацполіції України, розвідувальних органів, військової прокуратури, ДСНС України та до закладів охорони здоров’я. Стратегічне керівництво такими силами та засобами буде здійснювати Генштаб Збройних Сил України.
Згідно внесених законом України № 2268-VІІІ змін до ЦПК України позови про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб (в тому числі про відшкодування шкоди, завданої внаслідок обмеження у здійсненні права власності на нерухоме майно або його знищення, пошкодження) у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України можуть пред’являтися також за місцем проживання чи перебування позивача. Ця норма є важливою новелою для місця подання відповідних позовів ВПО з Криму.
Згідно внесених законом України № 2268-VІІІ змін до закону України “Про судовий збір” від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються заявники – у справах за заявами про встановлення фактів, що мають юридичне значення, поданих у зв’язку із збройною агресією, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру, що призвели до вимушеного переселення з тимчасово окупованих територій України, загибелі, поранення, перебування в полоні, незаконного позбавлення волі або викрадення, а також порушення права власності на рухоме та/або нерухоме майно. Вказана норма передбачає поширення й на позови з питань встановлення юридичних фактів народження та смерті на ТОТ України в Криму.
Також від судового збору згідно вказаних змін звільняються позивачі у справах за позовами до держави-агресора РФ про відшкодування завданої майнової та/або моральної шкоди у зв’язку з тимчасовою окупацією території України, збройною агресією, збройним конфліктом, що призвели до вимушеного переселення з тимчасово окупованих територій України, загибелі, поранення, перебування в полоні, незаконного позбавлення волі або викрадення, а також порушення права власності на рухоме та/або нерухоме майно.